Träning

Work that ass

Träningslägret är över, men jag har tänkt ligga i hårdträning några veckor till. Är just nu i Kassel i Tyskland och har gott om tid att träna eftersom Patrik tränar två gånger om dagen.

image

Har börjat med en ny grej som jag ska testa nu ett tag. Nämligen korta högintensiva konditionspass. Det är givetvis Patrik som har tipsat mig om detta, de har kört en hel del sånt nu under försäsongen. Tre sådana pass i veckan ska tydligen ge lika mycket effekt som fem lågintensiva långa konditionspass. Och det bästa av allt, passen tar bara 15-20 min!

Så här har jag lagt upp mina pass hittills:

6 burpees

10 armhävningar

20 benböj

200 meter löpning

Detta gör man 6 ggr – utan att vila emellan! Man flåsar som bara den, blir riktigt svettig och benen känns som cementklumpar, men passet är ju över nästan innan man hinner knäppa med fingrarna. Ska testa att köra det här tre ggr i veckan och se vad som händer med kroppen. Spännande!

Kläder från Under Armour, skor från Mizuno.

image image

21 svar till “Work that ass

  1. Louise skriver:

    Hej, när du kör dom här passen kör du bara det den dagen eller kör ett löppass också? Sen har jag en fråga ang. benböjen, hur gör du dom? Tack för en inpirerande blogg!😄

    1. jessicaalmenas skriver:

      Hej!
      Ibland kör jag ett löppass eller yoga samma dag, men inte samtidigt. Jag brukar göra vanliga knäböj (squats) de tre första omgångarna och sen breda knäböj de tre sista. Lycka till!

  2. Annika skriver:

    Det lät ändå skoj och något jag kan göra när maken harvar på löparbanan. Toppen.

    1. jessicaalmenas skriver:

      Precis! Smart tänkt. Älskar det här passet för att det går så fort 😀👍🏻

  3. Bra koncept! Hatälskar att köra sådana korta, intensiva pass – svinigt jobbiga men man kör eftersom man ju vet att det snart ändå är över.

    1. jessicaalmenas skriver:

      Exakt! Man vet att lidandet snart är slut, haha 🙈

  4. Hanna skriver:

    Hej! Toppenblogg! Är det full fart i 200 m?

    1. jessicaalmenas skriver:

      Tack!! Så snabbt man orkar.. Jag ser inte precis ut som en sprinter när jag kör, haha 🙈 Viktigast är att pulsen hela tiden är hög, löpningen ska inte vara vila.

  5. Emma skriver:

    Vad duktig du är! Roligt att du fixar att göra armhävningar nu! 😊 Kör hårt! Kram

    1. jessicaalmenas skriver:

      Klarar inte 10 vanliga ännu 😬🙈 Jag kör med lutning, mot en bänk eller liknande, och det går jättebra! Gör ju för sjutton 10X6 när jag gör de här passen 😊💪🏻

  6. A-L skriver:

    Har problem med löpningen…. Har du något annat tips?

    1. jessicaalmenas skriver:

      Testa motionscykel, roddmaskin eller hoppa hopprep. Gäller att få upp flåset.

  7. Rosita skriver:

    Toppentips, tack – detta ska absolut testas! Tack också för tidigare tips om att SE varje möjlighet till träningstillfälle. T. ex i väntetiden för barnens aktiviteter (när man inte alltid kan åka hem emellan lämning->hämtning). Jag har tre barn (13, 12, 6 år) med aktiviteter 6-7 ggr/veckan. Nu tränar jag själv några av de gångerna! (vid några aktiviteter kör jag ”taxi” mellan olika barns aktiviteter 😉 Och så kör jag Almenäs-intervaller ibland.

    Kanske, kanske, kanske vågar och kan jag anmäla mig till Sthlm halvmarathon …. Jag sprang mitt första 10 km-lopp så sent som september 2015. Nu har jag sprungit fyra st. och Glädjeruset i augusti. Tack för härlig inspiration och j-vlaranamma.

    //Rosita

  8. Mats skriver:

    När kan vi se mera bilder om din toyboy?

  9. Icka skriver:

    När börjar du på Nyhetsmorgon ?

  10. Mathilda skriver:

    Grymt! Jag hänger på!!!
    Säg till när du byter ut nån övning eller får nya idéer. Du och lofsan har inspirerar mig hur mycket som helst…
    Tack!!!

  11. Sara skriver:

    Kört i mitt lokala utegym! Superkul och tufft. Kombinerade med löpning dit och hem (ca 4km totalt). Ska bli roligt att se hur det känns efter ett par omgångar. Tack för inspiration 🤘🏻🙏🏻

    1. jessicaalmenas skriver:

      Härligt! Kul att du gillar passet! 😀

  12. Louise skriver:

    Har kört detta pass nu, orkade fem set och körde 15 grodhopp istället för löpning! OMG vad jobbigt det var!😁😱😅

    1. jessicaalmenas skriver:

      Eller hur!! Man bara känner hur bra träning det är 😀

  13. Johanna skriver:

    Älskar verkligen dina träningskläder! Jag är precis som du och de flesta träningskläderna jag har är av märket under armour, men vart köper du allt färgglatt? Har du nått tips om någon svensk sida man kan hitta dina kläder på? 😃💪🏻👌🏻👏🏻

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.