Hälsa

Höstboost

image image

Linne och tights från Casall, skor från Salming. 

När hösten kommer och vardagen drar igång i expressfart brukar förkylningen komma som ett brev på posten.. Ungarna drar ju dessutom hem både det ena och andra från skolan. Nu senast i helgen var min 11-åring dyngförkyld och hostade konstant. Så här kort innan ett maraton är jag smått paranoid och livrädd för att bli sjuk. Det kan ju liksom paja flera månaders träning. Hur gör man då för att undvika förkylningen? Ja, visste jag det så skulle jag väl ha fått Nobelpriset vid det här laget, haha. Men för mig är det iallafall viktigt att tänka lite extra på basbehoven – äta nyttigt, dra ner på alkoholen, sova 7-8 timmar per natt, dricka mycket vatten och att träna iaf 5 ggr i veckan (men då är ju vissa av mina pass bara 20-25 min långa).

Sen proppar jag i mig en hel del vitaminer och tillskott. Har nån slags hangup på vitaminer, köper nya burkar flera ggr i månaden och har ett mindre apotek hemma 🙈 Kanske är det inbillning, men jag tycker ändå att jag nästan aldrig blir sjuk när jag inte slarvar med mina vitaminer. Jag äter varje dag B12, C-vitamin, D-vitamin, krom, zink, Omega 3, ingefäratabletter och nattljusolja (mot PMS). Jag vet, folk dör ju när de ser den näven med piller jag trycker i mig varje dag.. 😂 Men även om effekten SKULLE vara inbillning så gör det ju ingen skada iallafall.

Sen ska jag berätta något som jag VET att en del av er tycker är kontroversiellt. Det händer att jag då och då kör en tredagars juicefasta. Jag vet att det inte finns några belägg för att det rensar ut kroppen överhuvudtaget, men det KÄNNS så. Man kissar ju som en dåre och gör av med massa slagg. Dessutom fyller man ju på med en biljard vitaminer ungefär. Är inne på min andra Juica-dag nu och tycker faktiskt inte man blir så farligt hungrig. Fuskade dock på lunchen och åt en rawfood-sallad på Doctor Salad.. 🙈 Man blir lite trött och orkar inte träna så hårt, men det finns ju belägg för att kroppen faktiskt mår bra av att fasta kortare perioder ibland. Och med fasta ibland menar jag inte svälta sig!!! Det är ingen diet! Och för mig gör det faktiskt heller ingen skillnad på vikten. Hur gör ni för att höstboosta och hålla er friska? Har jag missat nåt?

11 svar till “Höstboost

  1. Anna skriver:

    Intressant och imponerande med dina juice-dagar. Undrar dock hur sjutton du orkar träna de dagar du ”juicar”. Är du ute och springer de dagarna? Min kropp hade aldrig fixat det, så fort jag tränar så bara måste jag ha mat. Det går liksom inte att klara sig utan mat för min del då jag tränar, jag blir helt orkeslös då.

  2. Anonym skriver:

    Jessica, har du kollat upp att alla dessa piller du äter lirar ihop. Det kan bli en kollision som inte alls är bra för hälsan. Jag blev lite skeptisk när jag såg vad du stoppar i dig.

  3. Linn skriver:

    Bästa mot halsont/förkylning:
    1 glas vatten
    Ordentligt med salt

    Blanda och gurgla så fort man känner av halsont😊👍 det ska vara äckligt salt…

  4. Heléne Sandberg skriver:

    Ett hopkok av färsk ingefära och citron! Dock noga med att inte värma högre temp än angivet då allt det nyttiga tappar sin välgörande effekt en del. Sen en shot av denna dryck varje kväll 👌🏻 Love it!

  5. Camilla skriver:

    Äter ZMA innan jag går och lägger mig ifrån svensktkosttillskott.se
    Sedan jag började arbeta inom vården äter jag alltid zink vid förkylningstider och lyckats undvika förkylning i flera år 😃 Så zink är utan tvekan mitt bästa tips 😊 Du kan även googla så hittar du massor om det. Hoppas du slipper och kan springa ditt maraton ☺

  6. Mia skriver:

    Jobbar på förskolan och boostar upp mig ordentligt nu 😷 Har inget lopp men SKA komma igång med träningen igen.
    Jag tar D, omega3, mivi total quinna och de du missat 😜 PROBIOTIKA som hjälper kroppen att bygga upp immunförsvaret genom magen 👍🏽 googla.
    Sen vid minsta känning tar jag Manuka honung från hälsokost butiken. GOOGLA gärna upp de.
    Lycka till och håller tummarna att vi får vara friska.

  7. Cissi skriver:

    Fast åtminstone c-vitamin av det du räknar upp är väl förmodat att göra mer skada än nytta i kosttillskottsform i senare studier? Dvs höga syntetiska doser.
    Och omega 3 gör dig mer mottaglig för förkylningar :-).
    Vill inte vara besserwisser utan bara tala om vad jag har lärt mig, för jag tryckte också i mig stora mängder tillskott och trodde att det var toppen. Äter nu endast omega 3 (fördelarna väger upp tycker jag) och D-vitamin på vintern. Säger inte att det är rätt, men man kanske ska vara försiktig med vad man visar upp i en blogg för allmänheten då du influerar stora mängder människor? 🙂

    1. Sofia skriver:

      Bloggare är människor med åsikter, de är inga experter! Det är upp till var och en att själv läsa på och bestämma vad en tror på. Jessica har inget personligt ansvar att informera oss om vad som är hälsosamt enligt forskning etc. Det måste vi själva leta upp! Om vi däremot vill ha kall fakta är det själ att läsa seriös journalistik, och inte bloggar!

  8. Maria skriver:

    Köp Thorne Research! Garanterat rena råvaror. För att undvika dolda tillsatser som kan göra oss sjuka eller alergiska!
    Finns enkelt på http://www.ekobutiken.se

  9. Annika skriver:

    Vitaminer i all ära, men jag tror att det har mycket med immunförsvar att göra. Jag äter inga tillskott alls, men någorlunda varierad kost och grönsaker. Jag får nån förkylning per år. Influensa har jag inte haft sen gymnasiet och jag är nu över 40.

  10. Ninna skriver:

    Fungerar Nattljusoljan mot din PMS och vilket märke använder du dig av? Själv äter jag D vitamin för immunförsvaret, Omega 3 som håller mitt höga blodtryck i schack och Magnesium mot kryp och värk i kroppen.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.