Hälsa

Tröttma

Hej kära bloggkompisar!

Ledsen att jag inte har uppdaterat på några dagar, men jag har varit så himla TRÖTT! Ni som någon gång har varit utmattade, eller i närheten av det, vet att det inte handlar om en vanlig trötthet. Den här tröttman kan tyvärr inte rås på med hjälp av mer sömn. Eller ja, i förlängningen hjälper det så klart, men man blir inte pigg på ett-två-tre för att man sover lite extra.

I korthet kan man väl säga att det är väldigt svårt att komma upp på morgonen. Man är seg, tung, trög och har ont i huvudet redan när man vaknar. Sen släpper det aldrig riktigt under dagen och man måste ofta sova minst en gång på dagtid. Och med ”måste sova” menar jag verkligen MÅSTE sova. Man har inget val. Hjärnan blir en Skalman-wannabe och bara stänger av. Till detta kommer även apatin och långsamheten. Inget är kul, allt tar en jävla tid. Huvudvärken är ständigt närvarande. När barnen har lagt sig kraschar man i soffan. Helt matt.

Nu låter det som om jag har gått in i en depression, men det har jag verkligen inte gjort 😀 Jag använde bara lite för mycket av min energireserv förra veckan och nu måste kroppen och knoppen tanka upp sig igen. Det kanske är som att föda barn, 9 månader upp-9 månader ner. En veckas energislösande behöver en veckas energisparande. Typ.

Men hörni, I’m hanging in there och gläds åt att det är fredag. Jippi! Glöm inte att lyssna på nya avsnittet av Träningspodden. Där berättar jag lite mer om att återhämta sig efter utmattningssyndrom och att man ibland får bakslag. Vi pratar också om Lofsans 3-månaders tänk, Kristallen, hur man tacklar besvikelse, Tjejmilen och mycket mer. Finns på alla ställen där poddar finns. Puss på er och tänk fredagsfys före fredagsmys! 😘image

11 svar till “Tröttma

  1. Malin Pettersson skriver:

    Det var några år sedan jag hade min utmattningsdepression men bakslagen kom då och då efter en intensiv period och faktiskt speciellt efter sommaren då man vill göra så mycket. Hoppas du får möjlighet att fylla på dina energidepåer och tack för er podd den är så bra 👌🏻

  2. Cecilia skriver:

    Herregud vad du trots allt du gått igenom ioch med din utmattning bara sprudlar och ger så sjukt mycket energi och pepp! Tycker du på riktigt verkar vara en så skön människa med skinn på näsan och en otroligt härlig ödmjukhet! Ha en FAB helg!

  3. Terese skriver:

    Tack för ett bra avsnitt och för ni är så bra! kraschade i onsdags efter en intensiv jobbperiod med både dag och nattjobb. min stackars sambo fick ta hand om mig då jag bara grät, var panikslagen och var tom på energi. Älskar också att jobba men tyvärr resulterade det i detta. nu ska jag vara hemma en vecka och bara göra måbragrejer och lära mig chilla mer precis som du!

  4. therese wessman skriver:

    Hej
    Jag känner som du, så därför har jag redan nu maxat kroppen med vitamin D högsta dosen, inkl att ta en järntablett (brustabl fr Ica) och om det är psykologiskt el ej men jag upplever att det hjälper. Tar även magnesium och zink för att få en bättre nattsömn ;O)

    lycka till och tusen tack för er underbara podd som jag väntar på varje fredag, har förändrat allt jag trodde jag visste om träning och om livet, gett mig en helt ny input och ett lugnare sätt att se på mig själv och hur jag tar mig an träning.
    stolt över att jag klarar dina intervaller light form (vilar mellan) intervallerna men det är stort för mig som tappat 22 kg men har 20 kg kvar..
    tack jessica ;O)

  5. Lellehontas skriver:

    Jag förstår dig precis. Jag har varit sjukskriven sedan i oktober förra året för utmattningssyndrom och bakslagen kommer lite då o då. När man tror att det går bättre så kommer ett bakslag.
    Just denna trötthet som aldrig går över, man blir ju tokig! Nu har jag precis opererat mig så jag kan inte träna alls annars är det just träning som gjort att jag fått mer energi.

    Kämpa på! ❤️

  6. Anna skriver:

    Hej Jessica! Skulle vilja skicka ett mail till dig, hur kan jag nå dig? Vänligen Anna

  7. Marcus skriver:

    Ta hand om dig! Världen blir bättre enbart med en frisk Jessica! 🙂

  8. Jannen skriver:

    Hej, har länge känt som du går på max, även om du har trevligt! Försök finna medel, du måste inte ”hinna” med 😍

  9. Gourmettjejen skriver:

    Skickar lite energi till dig! Tack för en härlig blogg, I love!
    Kram

    http://www.nouw.com/gourmettjejen

  10. Katja skriver:

    Ja, utmattningsdepression drabbades jag av för flera år sedan. Idrottat hela mitt liv , är sjuksköterska, fick en reumatisk sjukdom och har ständig värk. Ska jag göra något en dag några timmer måste jag vila/ sova efter och inget inplanerat dagen efter. Mediterar. Medicinerar.
    Svårt när omgivningen inte lyssnar på mig när jag säger ifrån, ställa krav på storhelger….När det handlar om mitt liv.
    Kram och ta det lugnt.

  11. Nina skriver:

    Hej Jessica! Jag gick in i väggen för tre år sedan. Det tog 8 månader att ta sig tillbaka till jobb. För två veckor sedan kraschade jag igen efter att ha gått igenom en separation och ständiga konflikter på jobbet mellan min chef och mina kollegor. I början försökte jag medla. Men till slut var jag allas papperskorg. I kombination med för lång tid utan sömn (vaken 2-åring på nätterna) så gick det inte. Nu är jag hemma och går på intervjuer. Ens dagen glad och ser framåt. Dagen efter en intervju kan jag känns mig exakt som du beskriver. Tack för att Du pratar öppet om detta. Lycka till på nya jobbet! Stor kram Nina

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.