Löpning

Återhämtningen

Nu har det gått 9 dagar sen jag sprang Kassel Marathon och idag gjorde jag mitt första löppass sen dess. Körde ett set Almenäs-intervaller på löpbandet. Hade tänkt springa ute, men det regnade och jag är definitivt en finväders-löpare.. Kroppen kändes perfekt! Benen kändes pigga och fräscha och jag hade inte ett dugg ont i knän eller höft.

Förra veckan blev jag helt fascinerad över hur fantastisk kroppen är, ni vet så där som man blir när man har fött barn. Jag hade ju superont överallt (kunde knappt gå) och var trött på utmattningsgränsen både söndag efter loppet och dagen efter. Men på tisdag vaknade jag och kände mig rätt fräsch igen. Så pass fräsch att jag var liiite sugen på att sticka ut och springa.

Men jag läste på lite och rekommendationen var att man skulle ta det lugnt och vila i 8-10 dagar efter en så stor urladdning som ett maraton ÄVEN om kroppen kändes bra. Och det har visst inte så mkt med musklerna att göra utan senor och ligament som belastas hårt vid en så stor fysisk ansträngning. Så trots att kroppen kändes tipptopp redan förra onsdagen (3 dagar efter loppet) så har jag varit duktig och vilat. Jag har dock promenerat en del och kört lite lättare yogaövningar. Jag har ätit bra, sovit hyfsat och druckit mycket vatten. Ätit mina vitaminer.

Och så igår körde jag mitt första yogapass och idag första löppasset. Tror jag har kommit ur det här med alla kroppsdelar intakta faktiskt, haha. Snacka om att våra kroppar är fantastiska maskiner! Älskar den för allt den gör för mig (även om den motarbetar mig ibland..). Så himla tacksam för att jag är frisk och har en stark och välfungerande kropp som klarar allt från att föda barn till att springa maraton ❤️

Nu återstår bara att hitta ett nytt mål och jag vet inte riktigt vad det ska bli. Nästa mara blir förmodligen inte förrän i sommar och jag måste ha något att planera min träning efter. Hatar att träna planlöst och är helt värdelöst på det. Blir varken hackat eller malet då. Har ni några förslag på vad jag ska satsa på nu? Yoga, styrketräning, kortare lopp eller nåt helt annat?

7 svar till “Återhämtningen

  1. Malin skriver:

    Hej! Jag tycker du ska springa World Run från Kalmar till Öland i maj! Ett spännande lopp utan en satt målgång. Man springer tills en bil hinner ifatt. Vissa hinner en mil, andra 4-5 mil. Och loppet springs exakt samtidigt på flera ställen i världen!

  2. Rebecca skriver:

    Båstad maraton 😄 De e en riktig utmaning med alla sina stigningar!!! Jag har sprungit halvmaran från Torekov😉🙏🏼💕

  3. Ida J skriver:

    hej!
    jag undrar lite hur du ser på kosten när du tränar och håller igång så pass mycket för att orka med vardagen medmera?
    hur ser ungefär en matdag ut för dig när du tränar och när du inte gör det?

    kram Ida, som är ett stort fan av dig som person och på din träning!

  4. louise skriver:

    Vasaloppet?

  5. Annika skriver:

    Vintermaraton i november? Halvmara till våren?

  6. Maria skriver:

    Tycker du skall springa Göteborgsvarvet i maj, det är ju världens största halvmaraton och en fantastisk publikfest.

  7. Poddkollen skriver:

    Det kanske man skulle våga sig på någon gång.. 🙂 Men tills vidare springer jag själv i egen takt.

    Kika gärna in på poddkollen.se där jag dagligen kommenterar och tipsar om poddar eller följ poddkollen på insta. I veckan har jag bland annat skrivit om den nya löparpodden Ewerlöf & Månström och Hälsosnack. In och läs vetja 🙂

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.