Träning

Don’t stay inside the box

…och med det menar jag att inte låsa sig till att träning bara är något man gör på gymmet eller på löprundan. Se möjligheter och inte svårigheter. Tänk: lösningsorienterad. I veckans avsnitt av Träningspodden pratar jag och Lovisa av vikten att rannsaka sig själv och försöka identifiera framgångsfaktorer när det gäller träning och motivation. Vi har gjort en lista med 5 punkter var. En sån här lista utgår ju bara från en själv och det som funkar för mig kanske inte funkar för någon annan och vice versa. Men för att faktiskt veta vad som funkar så måste man faktiskt sätta sig ner och rannsaka och analysera.

Jag tänkte bara bjussa på en av punkterna från min lista. Ett tips på hur man kan tänka outside the box och se möjligheter när det gäller träning. Den bästa träningen är den som blir av, tänk inte att förutsättningarna måste vara perfekta för att träningspasset ska ”räknas”. Jag är till exempel en varm förespråkare av transportlöpning. Alla dar kanske man inte har tid att träna, men allt som oftast ska man ju ta sig någonstans och kanske kan man kombinera det med sin löprunda. När min son gick på dagis på Söder åkte jag ofta tunnelbana dit med honom och sen sprang jag tillbaka hem. Det tog ungefär samma tid som det hade tagit att ta sig hem oavsett. Om jag hade möjlighet brukade jag också springa dit när jag skulle hämta honom och sen tog vi tunnelbanan hem. Det var 4,5 km dit så utan att lägga någon extra tid på att träna (den tiden hade jag ändå lagt på resan dit) så hade jag plötsligt sprungit 9 km på en dag.

Ett annat perfekt tillfälle att träna är när barnen tränar. Jag har ägnat många av sonens fotbollsträningar åt backintervaller (finns en backe vid planen) och yogapass vid sidan av fotbollsplanen. Att hans kompisar kanske tycker att man är lite märklig får man ta, haha. Jag rekommenderar också varmt lekplatsträning. Lekplatser är ett alldeles utmärkt utegym, det är bara fantasin som sätter gränser. Idag var vi där hela familjen och jag betade 45 minuters styrketräning när Dylan lekte. Utan att alltså tumma på familjetiden såhär en lördag. Ge mig en boll och jag är fast. Älskar att hänga på basketplanen och shoot some hoops 🏀

Enbensbenböj som också är en utmärkt balansövning. Bränner skönt i lår och rumpa. Fotnot: det är inte ofta man tränar med det mest fantastiska hårsvallet, haha. En rest från gårdagens Kristallen..

  Tricepspress.

Dylan är en riktig liten apa och ägnar sig åt mer akrobatiska klätterövningar än jag..

 Planka på knä. Jobbar på att spänna, dra in och aktivera magen. Börjar försiktigt.

 Äntligen tillbaka upp och ner! Första handstående sen Sam föddes.

4 svar till “Don’t stay inside the box

  1. Karolina skriver:

    Härligt för dig att du kommit igång med träningen efter förlossningen. Tack för en bra podd, ni är både peppande och underhållande, fortsätt så😊👍

  2. Johanna skriver:

    Så bra ju! 🙂

  3. Alexandra skriver:

    Hej Jessica! Kan inte du göra ett inlägg (eller svara i en kommentar bara) vilka löpskor du rekommenderar/gillar? Vet att det är olika för allas fötter såklart men det hade varit kul med lite tips man kan spana in. Det är väldigt dags för ett par nya och jag insåg vilken himla djungel det är, finns ju massor med alternativ!
    Jag springer runt 5-6 km oftast och ibland upp till 1 mil.

  4. Maria Ekdahl skriver:

    Hej Jessica. Härligt att följa dig. Podd, Intagram mm.
    Dessa byxor du har här ser helt underbara ut. Vad är det för några?
    Inspireras av dig 💪

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.