Träning

OK att börja träna?

Var på efterbesök hos min barnmorska Eva på Mama Mia förra veckan och fick då okej på att börja springa. Skrev detta på Instagram och fick massa kommentarer om att det inte var en barnmorskas kompetensområde och att det inte alls var okej att springa förrän efter sex månader och att alla mammamage-tränare säger ditten och datten. Vet inte om jag är lättretlig på grund av sömnbrist och krävande bebis, men jag är så trött på att folk ska ha åsikter om precis allting. Det är ju ingen som känner till mina förutsättningar.

Jag har ju träning som en del av min försörjning och tror att jag både tränar mer än de flesta samt känner min kropp bättre än de flesta. Jag har dessutom varit gravid två gånger förut. Det jag däremot inte kan är att se hur mitt underliv har läkt och inte heller kan jag avgöra om jag kan knipa tillräckligt bra eller har risk för att få till exempel framfall. Men det kan en barnmorska. Och om barnmorskan då säger att jag baserat på det kan börja springa så litar jag på henne där. Resten är upp till mig att bedöma. Dvs om min core känns stark nog för att orka hålla upp kroppen, om jag klarar av att använda min normala löpteknik osv.

Jag ska givetvis inte ge mig ut och springa en mil det första jag gör, utan kommer att börja väldigt försiktigt. Springa, gå, springa, gå osv. Kanske börja med att springa 1-3 km och sakta sakta trappa upp. Hoppa kommer jag däremot att vänta med några månader. Och känner jag något i kroppen (vilket jag är ganska bra på att göra) så kommer jag att ta ett steg tillbaka.

Jag tränade ju långt in i graviditeten (hela egentligen) och även innan jag blev gravid och har man inte gjort det så skulle jag inte rekommendera någon att börja tidigare än vad mammamage-tränarna råder en till.

Nu har jag ju varit sjuk, men kan inte vänta på att få känna på några löpsteg om några dagar! I det här ganska slitiga bebislivet gläds man åt de minsta saker. Som att få snöra på sig löparskorna och vara ensam i sitt eget huvud en liten, liten stund.

Idag var jag iaf på gymmet. Härligt att få svettas lite. Blev mitt vanliga gympass, Almenäs-intervaller på crosstrainern, 1000 m roddmaskin och lite styrketräning. Har äntligen börjat med plankträning nu.

Alla kläderna är från Drop of mindfulness och skorna från Saucony.

19 svar till “OK att börja träna?

  1. Ullis skriver:

    Heja dej!👍👍

    1. Åh, är också trött på att behöva försvara att jag började springa tidigt efter min graviditet . ”Men va, FÅR du springa redan?” Klart jag FÅR, det är min kropp, mitt ansvar och det är jag som känner min kropp bäst. Den här gången började jag jogga efter 4 veckor och tävlade på halvmaran efter 2,5 månad. Har börjat springa tidigt efter mina andra graviditeter också utan några som helst problem (men folk envisas fortfarande med att hävda att jag kommer få problem SEN).

  2. Lina skriver:

    Jag förstår att du blir less på alla som verkar kunna din kropp bättre än du själv (?) Du är en sån jävla stor inspiration och det är så konstigt att så många inte fattar det. Hejja dig Jessica! 👊❤️

  3. MT skriver:

    Vad fin du är! Kram!

  4. Hanna skriver:

    En barnmorska har betydligt mer kompetens än kreti och pleti mammamagetränare. vad är deras medicinska bakgrund?!

  5. Ingen mammamagetränare men påläst skriver:

    Jag förstår mycket väl varför certifierade mammamagetränare känner ett behov av att påpeka saker i ditt kommentarsfält, då många av dina följare verkar utgå från att du har expertkoll på läget kring just detta och tänker att de kan köra enligt din modell, fast du så klokt påpekar att det är din kropp det handlar om och att du inte rekommenderar någon annan ditt sätt. Jag tycker att det är bra att det då finns en motvikt i kommentarerna, från någon som har expertkunskap i området.

    Med din träningserfarenhet har du säkert koll på mycket med träning, men om du hade full koll på just bäckenbotten i relation till löpning borde du ju veta att din barnmorska inte kan bedöma ditt uthållighetsknip, (det borde du kunna göra själv om du känner din kropp så väl som du säger). Att du har läkt rätt och ditt styrkeknip kan hon ju däremot kolla, som du säger. Det ÄR inte en barnmorskas kompetensområde att kolla uthållighetsknip under löpning, bli inte sur för att folk påpekar det.

    Istället för att bli irriterad på folk som sitter på mer kompetens än du, kan du väl försöka lyssna in och fundera över om det kanske kan ligga något i det en expert säger?
    Läs din kollegas alla böcker och faktadelarna från era gemensamma så skulle folk kanske slippa bli fundersamma kring vissa av dina uttalanden! (Förlåt, nu fräste jag till, men som läsare kan man också bli irriterad när du verkar vara så oförstående kring reaktionerna om du nu har jättebra koll).

    Intressant att du vill vänta med hopp men att löpning känns ok. Hopp handlar om styrkeknip (som din barnmorska har kollat) och löpning handlar om uthållighetsknip (som din barnmorska inte har kollat).

    Hur jag än skriver det här får jag inte bort en lätt otrevlig ton, men det vill jag verkligen inte ha! Skitsvårt! Ber om ursäkt för det, vill bara förklara varför jag tror att kommentarerna kommer, och varför jag tror att de behövs.

    Vill avsluta med att jag är helt och fullt övertygad om att du tränar mer än de flesta och kan börja springa mycket tidigare än de flesta med tanke på din träning före och under graviditeten! Men jag tycker ändå att det är viktigt att fakta kommer fram med tanke på att så många läser det du skriver. Ser fram emot att höra dina loppberättelser när du är igång med marathon igen!

    1. Ida skriver:

      Bra inlägg i ”debtten” ”Ingen mammatränare men påläst”. Jag fick mitt tredjebarn i slutet på maj och började springa när min son precis fyllt 4 veckor. Jag löptränade mycket innan och under graviditeten. (Varför det har relevans för bäckenet förstår jag inte). . Jag har inte varit på någon efterkontroll men är extremt noga med fokus på bäckenbotten under mina träningar. Visst, inför första löpturer var det nervöst. Hur skulle det kännas! Det kändes hur bra som helst, så sprang 8 km.

    2. jessicaalmenas skriver:

      Vänta nu, jag har väl aldrig sagt att jag är någon expert? Däremot skulle jag säga att jag är mer expert på min egen kropp än någpn random följare (vars kompetens jag inte vet mer om än vad personen i fråga påstår). Och om man nu verkligen har kompetens så är man nog väldigt försiktig om att uttala sig om vad som funkar eller inte för en människa man aldrig träffat. Och ingen har så vitt jag vet träffat min barnmorska eller vet vad hon har gjort för undersökning av mig? och vad vet du om huruvida hon har koll på mitt uthållighetsknip eller ej? Att jag vill vänta med hopp har inget med mitt knip överhuvudtaget att göra, utan min rygg. Ursäkta att jag fräser tillbaka, men din ton var inte särskilt trevlig.

  6. Elin skriver:

    Tycker du är så häftig och cool!! Blir också trött o läsa allas kommentarer… Gör som du vill och lyssna på DIN kropp! Tror det mest handlar om dåligt samvete att dem inte kan eller vill träna själva. Kör på!! Kram

  7. Sara skriver:

    Självklart känner du din kropp bäst och jag tror att många av kommentarerna handlar om avundsjuka men skriver man om ett kontroversiellt ämne som träning i samband med graviditet är och dessutom är en ”offentlig” person och har många bloggföljare så bör man nog räkna med att inte alla kommentarer är positiva… det är vad jag tror iallafall…

  8. Maria skriver:

    Jag fick min dotter 24/6 och var som du aktiv både innan och under graviditeten. Jag har kommit ut på 5löprundor och nu sista rundan förra veckan blev på 1mil i skönt tempo. Mådde kanon under hela passet och ännu bättre efteråt! Säger bara lyssna på kroppen och heja dig! 😃

  9. Självtänkande mamma skriver:

    Jag började springa 10 dgr efter att jag fött. Har gått hur bra som helst och springer nu 5-6 km 3-5 dagar i veckan. Bäbis är 2 månader. Om kroppen känns bra så varför ska nån annan tala om vad en får och inte får göra? Det är fruktansvärt vad pekpinnar det finns kring det här med graviditet och barnafödande.

  10. Liv skriver:

    Hej! Jag fick mitt andra barn i slutet av juni och längtade då massor till att få snöra på mig skorna och ta en löptur.. har hunnit med typ 15 pass sedan dess.. i början såklart lungt och kort och nu senaste gångerna runt milen..Att börja springa igen har varit helt, helt underbart! 🙂 Önskar dig all löparglädje och härliga rundor nu när du börjar springa igen. Du inspirerar!

  11. Lina skriver:

    Heja dig, det där känner du ju bäst själv. Undrar om du/någon kan tipsa om några träningstights för gravida? Hittar absolut ingenting förutom svindyra från 2xu…börjar bli trångt i brallorna 😆

    1. Anna skriver:

      Jag tränade i yoga- tights från HM, hög och mjuk skön midja 👍

      1. Lina skriver:

        Tack för tips! 👍🏼😀

  12. Annika skriver:

    Det känns som att det där känner man själv, precis som du säger. Känns det bra så är det säkert bra. Rock on.

  13. Johanna skriver:

    You go girl! Du känner ju dig bäst! 🙂

  14. Diana skriver:

    Måste säga att du har sån fina ben..! Mina ser ut som en nyfödd medfettsamling kring knäna och under höften som gör det svårare att visa muskulaturengenom byxorna om du förstår vad jag menar. Skitfina ben du har verkligen.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.