Träning

Min träning just nu

Jag har känt mig lite omotiverad ett tag och efter en snabb själv analys har jag kommit fram till att det förmodligen beror på att jag inte får några resultat. Vilket i sin tur förmodligen beror på att jag först var på Kreta och jobbade i två veckor och sen var sjuk i tre veckor.

När jag gick djupare in i analysen insåg jag att jag nog måste följa rådet jag själv har gett till andra i Träningspodden en miljon gånger, nämligen att hitta motivation igen genom att träna sånt som är roligt. Därför låter jag löpträningen vila lite, det känns helt enkelt inte kul just nu. Löpglädjen kommer att komma tillbaka så småningom, det är jag säker på så jag känner mig helt lugn i detta.

Istället tog jag tag i något jag gått och drömt om i flera år – jag har börjat spela basket igen! Det är alltså 20 år sen jag slutade.. Jag var jättenervös första träningen. Jag kände ingen och alla som är med i laget är kanske 15 år yngre än vad jag är. Men samma dag hade min 12-åring Jack vågat börja på handboll, trots att han inte kände någon och aldrig hade spelat innan, så jag kände att jag som vuxen inte kunde vara mindre modig än mitt barn. Och vilken tur att jag gick dit! För det var asroligt. Visst, basketkondisen (som är en helt annan än löparkondisen) var det väl sisådär med, men det andra finns faktiskt kvar. Ge mig några träningar bara. Jag var så trött och mörbultad och helt slut när jag gick hem efter träningen, jag hade tagit ut mig helt utan att ens fundera på det. Så enkelt var det alltså. Jag har ju klagat i podden på att jag inte klarar av att ta ut mig längre, att jag blivit lite lat. Men allt som krävdes var visst att göra nåt riktigt kul. 

Min andra träning just nu är en yogautmaning som jag ska göra varje dag fram till jul. #yogaeverydamnday och #jessicasyoga är hastaggarna. Inga konstigheter, jag ska bara göra ett Yogobe-pass på minst 20 min varje dag. Även det känns skitkul. Älskar hur min kropp känns när jag har yogat. Då tycker jag om den som mest. Kroppen och jag känns som ett. Har gått sex dagar av utmaningen nu och jag känner redan skillnad. Haka på om ni vill vettja! 

Ett svar till “Min träning just nu

  1. Camilla skriver:

    Härligt att läsa att du hittat en träning igen som är KUL, för utan att det är kul så blir det verkligen inte lätt att prioritera sin träning.
    Jag har ingen träning alls som är kul utan jag håller på med en oändlig rehabilitering, den har pågått i 14 månader nu efter en steloperation med massa följder. Att försöka förnya mig genom att göra olika yogapass, ta olika promenader är det jag kan göra för att få det så kul som det går….. men shit så trist det är att inte kunna träna så att jag känner att jag har tränat! Jag vill träna så att jag svettas, vill känna mig stark, vill kunna röra mig igen, jag vill ha mer rörelse i min stela kropp … japp, jag vill jag vill 🙂
    Men något jag har lärt mig efter min skada är tålamod, envishet hade jag innan så den försöker jag hålla kvar för utan den så skulle jag lätt kunna dra täcket över huvudet & låta tiden bara gå… men till vilken nytta? Nä jag kämpar på för att hitta KUL träning men tills dess så har jag Träningspodden & andra poddar i mina öron på promenaderna – vissa får mig att skratta & ändå tycka att promenaden blir kul. Lycka till med basketen & ha det gott med familjen.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.